.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
«ابن شهر آشوب مازندرانی ساروی» نابغه ایران و اسلام

شمال نيوز: مهم‌ترین رویداد فرهنگی، علمی و مذهبی مازندران در سال 92 برگزاری کنگره بین‌المللی ابن شهر آشوب مازندرانی ساروی خواهد بود.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس،  بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد فرهنگی، علمی و مذهبی مازندران در سال 92 برگزاری کنگره بین‌المللی ابن شهر آشوب مازندرانی ساروی خواهد بود.

ابن شهر آشوب یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین علمای جهان اسلام و تشییع است، این دانشمند و نویسنده نامدار تاریخ ایران و اسلام در سال 488 قمری برابر با 473 شمسی در ساری متولد شد.

شوب به معنی عمل و دستار ابریمی هم آمده و شهر شوب را می‌شود عسل‌آباد و عسل‌محله نیز گفت.

هم‌اکنون در ساری و دیگر مناطق مازندران شوب‌کلا داریم و در فیروزکوه نام خانوادگی بیش از 400 خانواده نیز شهر آشوب است.

شهر آشوب نام محل و منطقه‌ای در شرق ساری هم بوده و ابن شهر آشوب شاعر، ادیب، مورخ، محدث و از مفاخر تشییع است که مراکز علمی و دانشمندان با نام و آثارش آشنایند.

چهل حدیث، الجدیده، انسابآب ابیطالب، متشابه القرآن، المدالید، الطرائق فی حدود و الحقائق، الاسباب و النزول محلی مذهب‌آل رسول، الحاوی، الفصول، المثال فی‌الامثال، معالم العالم، المخزون المکنون فی عبون الفنون، الاوصاف، المنهاج، مائده الفائده، مثالب النواصب و مناقب آل ابی‌طلاب از جمله آثار ارزشمند و پربار ابن شهر آشوب ساروی است.

وی در سال 588 قمری برابر با 570 شمسی در شهر حلب سوریه وفات یافت.

این شخصیت ممتاز و اندیشمند جهان اسلام هیچ‌گاه در خور شان و جایگاه‌اش به افکار عمومی و جامعه امروز ایران و اسلام معرفی نشده است و قریب به 800 سال ناشناخته مانده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر کنگره بین‌المللی ابن‌شهر آشوب مازندرانی ساروی پیرامون اهمیت و ضرورت معرفی این دانشمند بیان کرد: پیرو تاکید مقام معظم رهبری و مراجع و علمای جهان تشییع با راهبرد و حمایت آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه مازندران، از دو سال پیش زمینه برای معرفی شایسته ابن شهر آشوب و آثار ارزشمندی در استان پایه‌ریزی شد.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی در این باره گفت: ترجمه آثار گران‌سنگ این نابغه بزرگ جهان اسلام و تولید مقالات علمی و پژوهشی پیرامون ابعاد مختلف زندگی، آثار و شرایط سیاسی اجتماعی دوران فعالیت ابن شهر آشوب و جریان‌سازی برای معرفی‌شان در ابعاد استانی، ملی و فراملی از جمله اهداف این کنگره بین‌المللی است.

وی یادآور شد: با همراهی سیدعلی اکبر طاهایی استاندار مازندران و شخصیت‌های علمی و مذهبی استان و کشور این کنگره آبان ماه سال جاری در ساری برگزار می‌شود و مراجع بزرگوار، دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌های بزرگ کشور به ویژه حوزه‌های علمیه با این رویداد بزرگ فرهنگی تعامل و همراهی دارند.

ابراهیمی تصریح کرد: به یمن برگزاری این رویداد فاخر، مرکز استان مازندران هم به نام ابن شهر آشوب متبرک شد و شهرداری ساری در یک حرکت شایسته و ماندگار فرهنگی میدانی تازه تاسیس و پر رفت و آمد را به نام ابن شهر آشوب نام نهاد که تندیس این دانشمند را در خود جای خواهد داد.

وی گفت: این رویکرد در راستای معرفی ابن شهر آشوب در سطح جامعه و افکار عمومی انجام گرفته و امید است کنگره بین‌المللی ابن شهر آشوب آغازی برای معرفی آثار و سال‌ها تلاش چهره نامدار دین، علم و ادب در راستای ترویج فرهنگ متعالی و انسان‌ساز تشییع باشد. /ف250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 6 خرداد 1392
با سلام
ملا محمد ابن شهر اشوب كه تو روستا بنكركلا بابل كيه؟!؟!؟!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.